Weblog 20-05-2016

Terwijl ik aan deze weblog begin besef ik me eigenlijk dat er niet heel veel te melden is op dit moment. De tweede groep van de duiven zijn afgelopen maandag gekoppeld en van de eerste groep zit naar verwachting vandaag alles met eieren. De meeste hebben reeds gelegd echter 1 ( een jaarling) ligt wat achter op schema, gisteren heb ik haar 2 kunsteieren gegeven alwaar ze op is gaan zitten. Het betreffende duifje de “321” is ook een eigenaardig duifje, vooral in het begin had ze enorme opstart problemen en kwam regelmatig een dag te laat. Omdat ze 2ex erg laat thuis was heb ik haar een week thuis gelaten om te herstellen daarna pakte ze het ritme weer goed op. Vorige week maandag heb ik haar gekoppeld een afgelopen weekend was het veruit mijn eerste duif thuis. Ze kwam naar huis alsof ze voor de eerste ging, echt heel mooi om te zien.  Voor wat betreft de afstamming is het een kleinkind van mijn topkweekster “Golden Future” gekoppeld aan “Yvette” , een dochter van de “Anna” van Mark vd Berg die ik enorm hoog heb staan.  Het zegt allemaal nog niet zoveel maar toch zie ik het graag dat een dergelijk duifje zich toch laat motiveren door een nestje.

Voor wat de verzorging betreft zitten de duiven sinds vorige week op 100% Koopman all-in one en sinds een paar weken geef ik ze op zondag na de vlucht wat Metiochol en Proti-yeast over het voer (beide van GPS). Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal van overtuigd ben maar slecht voor de duiven is het toch zeker niet. Wel probeer ik zoals altijd het aantal bijproducten zoveel mogelijk te beperken, ik geloof niet producten met namen als “Super dit” en “Mega dat”. Dit zijn producten die alleen maar goed zijn voor de verkoper en dragen absoluut niks bij aan de gezondheid van de duiven. Zoals velen weten gebruik ik veel Colinol van DHP, ik heb daadwerkelijk alle producten van DHP en diverse andere merken gebruikt maar heb ze ook weer net zo snel buiten gegooid. Ik geloof meer in het principe “less is more” wanneer het gaat om bijproducten voor duiven. Wat volgens mij producten zijn waar je iets aan hebt zijn eiwitpreparaten voor het herstel, een B Vitamine ( voor het op peil houden van het metabolisme stelsel) elektrolyten voor een goede vocht/zout balans en Colinol voor een verbeterde werking van het darmstelsel. Doe mij een plezier en probeer het alleen met deze bijproducten en gooi de rest weg, je zal er niet minder om gaan vliegen.

Maar goed we waren even afgedwaald, de duiven krijgen dus volle bak hetgeen ook inhoud dat ze moeten trainen. Voeding en inspanning dient altijd in balans te zijn dat weten we allemaal. Eten we veel maar bewegen te weinig worden we dik, bewegen we veel en eten we te weinig gaan we roofbouw plegen waarbij het lichaam energie gaat halen door de verbranding van spieren. Voor duiven werkt het volgens mij niet anders. Mijn duiven krijgen veel eten en moeten daarom ook veel trainen, en dat moet je ze leren. Mijn duiven dienen tussen de 75 en 90 minuten te trainen in de avondtraining, dit is in de afgelopen maandag opgebouwd om blessures te voorkomen. Op dit moment gaat het vrij goed al dienen ze af en toe nog wel gemotiveerd te worden om te blijven vliegen.

Afgelopen week hadden we een vlucht van 310km op het programma staan, vanwege het slechte weer kon er niet gelost worden op zaterdag en dat was een zeer goede beslissing van de lossingscommissie. Een beslissing die ik dan niet begrijp is dat er ook is gekozen om 60km dichterbij te komen. Hierdoor hebben mijn duiven nu als verste vlucht slechts 250km gemaakt wat natuurlijk veel te weinig is in de voorbereiding naar een 1000km wedstrijd. Nu kun je denken wat maakt die 60km tussen 250 km en 310km nu uit?? Wellicht niet zoveel maar toch wel 24% en dat vind ik vrij veel. Vandaag worden de duiven ingemand in Hank voor een vlucht van 400km met een nacht mand. Hier komen duiven vanuit heel Nederland dus de duiven zijn veelal aangewezen op hun eigen navigatie. Ook de week erop zullen ze deze vlucht voorgeschoteld krijgen en zo hoop ik dat ze voldoende kilometers in de vleugels gaan krijgen. Bij mij moeten de duiven ongeveer 1800 invlieg kilometer op de teller hebben alvorens ze naar St. Vincent gaan, dat is dus heel wat anders dan de “oude” richtlijn dan 1000km invliegen voldoende is. Maar uiteraard is dit slechts mijn mening.

Morgen komt er een verslaggever van BD de Stem om een artikel te maken over de duivensport, ik zal mijn best doen om er iets leuks over te vertellen en te laten zien hoe ook duivensport is geëvolueerd in de afgelopen jaren. Hopelijk word het een mooi stuk dat een goed beeld geeft onze leuke hobby/sport.

By | 2017-03-27T11:35:14+00:00 mei 20th, 2016|Blog|